Inntrykk fra Craft 2019

Utviklere er gode til å hente inspirasjon og dele idéer seg imellom i forskjellige kanaler på nett, Meetups og på konferanser som Craft.

Craft ble avviklet for 6. gang i Budapest i år, og det var ca. 2500 deltakere fra mange land arrangert på et jernbanemuseum. Konferansen plasserer seg i grenseland mellom utvikling, arkitektur og prosjektledelse. Fokuset ligger i større grad på det grunnleggende kodehåndverket framfor plattformspesifikke teknologier, og det skiller Craft fra en del andre konferanser. På Craft opplevde vi noen presentasjoner som var veldig annerledes enn det vi er vant med og hvor vi måtte bruke fantasien for å klare å trekke paralleller til vårt daglige arbeid som utviklere. Dette ga rom for gode diskusjoner og refleksjoner om hvordan vi utfører håndverket vårt.

Jevnt over kan vi si at nivået på foreleserne er veldig høyt på Craft. Så godt som alle forelesningene var underholdende og gjennomført proffe og vi kjedet oss aldri selv om forelesningen gikk nærmest non-stop fra 9 til 19.  

Torstein og Snorre foran et eksempel på fortidens craftsmanship, i en av pausene.

Craft har gitt ny innsikt og blåst liv i kjente temaer. Alt fra arbeidsmetoder og organisering til omliggende temaer som spenner seg fra hjerneforskning via softskills til ytelsesoptimalisering på SQL Server. Det er bevegelse fra det etablerte; produktteam og selvorganiserende produktteam til myndiggjorte team (Empowered Teams). Det høye nivået på foredrag og 6 parallelle spor gjorde det tidvis vanskelig å velge.  

Når skal vi bytte arbeidsgiver eller oppdrag?

På to forskjellige foredrag ble det snakket om "problemstillingen" vi ny-inspirerte konferansedeltagere møter når vi kommer hjem. På konferanser bekreftes det at mange har kommet dit man snakket om for flere år siden, som Docker, Cloud og selvorganiserende team med fullt DevOps-ansvar i teamet. Det kan være nedtur å komme tilbake til den daglige arbeidssituasjonen hvor alt er ved det gamle.  

Problemløsning er faget vårt, så grunninnstillingen er ofte at der man ikke er i skyen og fortsatt sliter med kommunikasjon med driftsleverandør - der er det stort potensiale. Foreleserne på Craft gir gode argumenter og verktøy som kan hjelpe til med å overtale beslutningstagere i tungrodde organisasjoner. Men hvor lenge skal man bli hos arbeidsgiver eller oppdrag (for oss konsulenter), hvor teknologier og prosesser sent eller aldri endres? Rådet er faktisk; bytt (kunde eller arbeidsgiver) når du har forsøkt hardt nok. Hva som er “hardt nok” plukket vi ikke opp noen fasit på.  

SQL Server og CSS Grids

Av det mer konkrete vi lærte var at en ubrukt indeks i SQL Server kan ødelegge “SELECT-performance”, og også hva som er konsekvensene av å gjøre “rebuild indexes” hver natt. Vi fikk også litt hands-on erfaring med CSS grids og hvorfor det erstatter flex-box og bootstrap etc.  

Finnes rollene Manager og Arkitekt i framtiden?

Rollene Manager/Leder og Arkitekt gir ikke mening lenger – hevdes det – da arkitektur er en del av utviklingsprosessen og teamene selv gjør arkitekturvalg, samt at Produktteam også er selvorganiserende eller «myndiggjorte». Produkteier er det nærmeste man kommer en lederrolle for et Produktteam. Det er ikke feil å ha personer med mer oversikt over overordnet arkitektur som ambulerer/hjelper Produktteam ved behov, men da er det viktig de jobber sammen i teamet.

Nyord

Vi plukket opp nyord som: Mob-programing (skal testes), Unlearning (skal deles - om å komme videre fra gammel teknologi/arbeidsmetode) og “TODO-list Clown” (hen skal oppfordres til å ha maksimum WIP=1 (gjerne på deling med resten av teamet)).  

Scrum har blitt “humor”

Det skapte latter da Dan North svarte: "If you were doing Scrum early 2000, that was OK. But we have moved on." - da det ble spurt om hva som var galt med Scrum fra salen.  

Hvordan får vi IT-ledelse med på konferanser som Craft?

Da Martin Fowler og Birgitta Böckeler fra ThoughtWorks evangeliserer "Cultivating Architecture" fra scenen, og gjentar og forklarer kjente ting som: "Empowered Teams", "Fast feedback loops", "minimum WIP", MVP, CI/CD, "Transformation is a continuous process" og "Code that is not in production and is not monitored has NO value", tenker vi på hvor stor verdien av det hadde vært om flere IT-ledere og forretningspersoner hadde vært på Craft. Vi utviklere er allerede omvendt.  

Konklusjon

Dersom du leter etter en konferanse der du får demonstrert betaversjoner av nye rammeverk og verktøy er ikke Craft riktig konferanse for deg. Om du derimot er klar for å få hjelp til å se faget som utvikler litt utenfra og få inspirasjon til hvordan jobbe smartere, raskere og bedre fra de flinkeste foreleserne, er Craft antagelig noe for deg. Budapest er en hyggelig og ganske kompakt by å besøke, selv om jernbanemuseet lå litt usentralt. Temaene de tar opp på konferansen er også slike som bør diskuteres og relateres til konkrete problemstillinger, så å reise flere sammen og diskutere etter sesjonene var gull verdt.

Ressursliste

https://www.youtube.com/channel/UC9E-wqsOP_1nRKXWIWPBhXw Videoene fra årets konferanse blir tilgjengelig her
https://www.bmc.com/blogs/state-of-devops/https://itrevolution.com/book/accelerate/http://lfm.ashi.io/ Interaktiv presentasjon om kunstige bilder.
http://craft-conf.com+ En bok eller to av Patrick Lencioni (softskills)