Statens Sivilrettsforvaltning (SRF) har inngått avtale med Konsulentselskapet Enso AS (Ensō) for utvikling av vergemålsapplikasjonen VERA for de neste 3-5 årene. Kontrakten har en verdi på inntil 50 millioner kroner.

Ensō har forpliktet seg til å levere en fast kapasitet med konsulenter innen prosjektledelse, funksjonell arkitektur, løsningsarkitektur, utvikling og testing. Leveransen består blant annet av et kjerneteam som skal jobbe tett sammen med kundens egne fagpersoner i SRF sine lokaler.

- Ved å samlokalisere med kunden, får vi som leverandør et helt annet eierskap til utfordringene og prioriteringene enn om vi var lokalisert hver for oss, sier Håvard Fosse, daglig leder i Ensō.

VERA benyttes av over 200 saksbehandlere innen vergemålsforvaltningen hos Fylkesmennene og hos Statens sivilrettsforvaltning. På grunn av den aldrende befolkningen er det forventet en betydelig vekst i antall personer med behov for verge i de kommende årene, hvilket vil øke behovene for digitalisering og effektivisering hos SRF.

Leveransemodellen, med stor vekt på samarbeid og felles mål, og mindre vekt på SLA, er etablert for å redusere risikoen på leverandøren og dermed også prisen for leveransen. Partene mener også modellen vil redusere muligheten for at det oppstår et «blame game».

- Jeg er skeptisk til den tradisjonelle kunde-leverandørmodellen hvor partene sitter på hver sin side av bordet og er mer opptatt av kontraktens ordlyd og egen fortolkning av denne enn å løse de faktiske problemene, sier Fosse videre.

- Kunden skal være ansvarlig for prioriteringene og vi for gjennomføringen, avslutter Fosse.